fbpx
Skontaktuj się z nami
Sampława 45, 14-260 Lubawa,
biuro@creativ24.pl
Telefon: +48 737 888 422
Back

Czym jest WCAG – definicja i znaczenie

WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) to zbiór wytycznych opracowanych przez W3C (World Wide Web Consortium), które mają na celu zapewnienie dostępności treści internetowych dla jak najszerszej grupy użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. WCAG wskazują, w jaki sposób tworzyć strony internetowe i aplikacje, które będą dostępne, zrozumiałe i łatwe do obsługi zarówno dla osób z dysfunkcjami wzroku, słuchu, ruchu, jak i innych, które mogą napotkać trudności w korzystaniu z internetu.

Historia i rozwój WCAG

Wytyczne WCAG zostały stworzone w odpowiedzi na rosnącą potrzebę zapewnienia dostępności zasobów internetowych. Pierwsza wersja wytycznych, WCAG 1.0, została opublikowana w 1999 roku przez W3C. Z biegiem czasu, rozwój technologii internetowych i coraz szersze zrozumienie problemów związanych z dostępnością, doprowadziły do wprowadzenia kolejnych wersji wytycznych.

  • WCAG 2.0 – wydana w 2008 roku, stała się standardem w branży. Została stworzona z myślą o szerszym spektrum niepełnosprawności, nie tylko wzroku i słuchu, ale także trudności w poruszaniu się, poznawczych, etc. Zawiera ogólne zasady dostępności, które nie są uzależnione od technologii używanych do tworzenia stron.
  • WCAG 2.1 – opublikowana w 2018 roku, jest rozszerzeniem WCAG 2.0. Skupia się na poprawie dostępności dla osób z ograniczeniami mobilnymi (np. osoby z problemami manualnymi lub kognitywnymi), a także dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Zawiera również dodatkowe wytyczne związane z dostępnością na urządzeniach dotykowych.
  • WCAG 2.2 – w fazie roboczej, planowana jest dalsza aktualizacja i rozbudowa wytycznych.

Kluczowe zasady WCAG

Wytyczne WCAG są oparte na czterech głównych zasadach, które stanowią fundament tworzenia dostępnych treści internetowych:

    1. Perceivable (Postrzegalne) – Treści muszą być prezentowane w sposób, który użytkownik może dostrzec lub w inny sposób zrozumieć. Oznacza to, że wszystkie elementy, takie jak obrazy, wideo czy tekst, powinny być dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przykłady obejmują:
      • Alternatywne teksty dla obrazów (tekst alternatywny, tzw. „alt text”).
      • Napisy i transkrypcje dla materiałów wideo.
      • Dostosowanie kontrastu kolorów i czcionek, aby ułatwić odczytanie tekstu osobom z wadami wzroku.
    2. Operable (Operacyjne) – Użytkownicy muszą mieć możliwość obsługi strony lub aplikacji za pomocą różnych urządzeń wejściowych (klawiatura, mysz, ekran dotykowy, itp.). Ważne jest, aby interaktywne elementy (np. formularze, przyciski, linki) były dostępne i możliwe do obsługi przez wszystkich użytkowników, w tym osoby z ograniczoną mobilnością. Przykłady obejmują:
      • Zapewnienie nawigacji za pomocą samej klawiatury (np. nie tylko myszką).
      • Umożliwienie użytkownikowi zatrzymania, pauzowania lub wyłączania automatycznych animacji.
    3. Understandable (Zrozumiałe) – Treści i interakcje muszą być łatwe do zrozumienia. Oznacza to, że teksty powinny być proste i klarowne, a interakcje – intuicyjne. Ważne jest również, aby systemy pomocy i wskazówek były dostępne. Przykłady obejmują:
      • Zapewnienie prostych i jednoznacznych instrukcji oraz komunikatów.
      • Używanie języka, który jest zrozumiały, unikając nadmiernego żargonu.
      • Automatyczne rozpoznawanie języka strony oraz zapewnienie tłumaczeń, jeśli to możliwe.
    4. Robust (Solidne) – Treści muszą być wystarczająco elastyczne, aby działały na różnych urządzeniach, przeglądarkach i technologii pomocniczej. Oznacza to, że strony internetowe powinny być kompatybilne z technologiami używanymi przez osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, np. z czytnikami ekranu czy programami powiększającymi. Przykłady obejmują:
      • Zapewnienie odpowiedniej struktury HTML i ARIA (Accessible Rich Internet Applications).
      • Unikanie technologii, które nie są wspierane przez standardy dostępności.
Zobacz:   Co to jest Infografika – Definicja i Zastosowanie

Poziomy zgodności WCAG

Wytyczne WCAG zostały podzielone na trzy poziomy zgodności:

  • Poziom A (minimum) – minimalne wymagania, które muszą zostać spełnione, aby strona była uznana za dostępna. Strona, która nie spełnia tych wymagań, jest uznawana za nieosiągalną dla wielu użytkowników.
  • Poziom AA (średni) – wytyczne, które powinny zostać spełnione przez większość stron internetowych, aby były one dostępne i zapewniały dobry poziom użyteczności.
  • Poziom AAA (najwyższy) – najwyższy poziom dostępności, obejmujący najbardziej zaawansowane wymagania. Chociaż dążenie do tego poziomu jest pożądane, nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza w przypadku bardzo skomplikowanych serwisów.

Znaczenie WCAG

  1. Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami – WCAG pozwala na projektowanie stron internetowych i aplikacji, które są dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, takich jak niewidomi, słabowidzący, niesłyszący, osoby z ograniczoną sprawnością motoryczną czy osoby z problemami poznawczymi. Dzięki WCAG, Internet staje się bardziej otwarty i dostępny dla wszystkich użytkowników.
  2. Zgodność z przepisami prawa – W wielu krajach przestrzeganie wytycznych WCAG jest obowiązkowe, zwłaszcza w kontekście stron internetowych instytucji publicznych, organizacji rządowych czy edukacyjnych. Niezgodność z WCAG może prowadzić do konsekwencji prawnych i finansowych, zwłaszcza w kontekście ustaw o dostępności.
  3. Pozytywny wpływ na SEO – Strony, które są zgodne z WCAG, mają tendencję do bycia bardziej zoptymalizowanymi pod kątem wyszukiwarek, ponieważ często wymagają stosowania najlepszych praktyk związanych z semantyką HTML i strukturą treści. Dzięki temu są bardziej przystępne i lepiej indeksowane przez roboty wyszukiwarek.
  4. Lepsze doświadczenie użytkownika (UX) – Projektowanie dostępnych stron internetowych zgodnie z WCAG nie tylko pomaga osobom z niepełnosprawnościami, ale także poprawia ogólne doświadczenie użytkowników. Łatwiejsza nawigacja, lepsza widoczność i zrozumiałość treści przekładają się na wyższą satysfakcję użytkowników.
  5.  

WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) to zbiór wytycznych, które pomagają twórcom stron internetowych, aplikacji i innych zasobów online zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Wytyczne WCAG koncentrują się na czterech głównych zasadach: percepcji, operacyjności, zrozumiałości i solidności. Stosowanie tych wytycznych pozwala nie tylko na stworzenie bardziej dostępnych produktów internetowych, ale także przyczynia się do poprawy ogólnego doświadczenia użytkowników oraz spełnienia wymogów prawnych w wielu krajach.

Zobacz:   Co to jest Content? - Definicja i Rodzaje
Karol Kaczorowski
Karol Kaczorowski
Specjalista od Marketingu z ponad 9-letnim doświadczeniem w tworzeniu i promowaniu stron internetowych. Znajomość tematyki SEO, marketingu i projektowania graficznego. Prywatnie pasjonat poznawania świata i chillout w otoczeniu natury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta witryna przechowuje pliki cookie na komputerze użytkownika. Pliki Cookies