Posiadanie własnej strony internetowej to obecnie nieodłączny element działalności każdego biznesu. Jednak samo posiadanie strony, może nie wystarczyć aby potencjalni Klienci mogli znaleźć Twoją firmę. Bardzo często zdarza się, że nowo powstała strona internetowa nie jest widoczna w wyszukiwarce przy próbie jej wyszukania. Taka sytuacja jest bardzo problematyczna i utrudnia znalezienie Twojej firmy potencjalnym klientom i pozyskanie nowych zleceń. W tym artykule przedstawimy Ci powody dlaczego Twoja strona internetowa nie wyświetla się w Google, jak to naprawić i jak poprawić widoczność Twojej strony internetowej.
Dlaczego strona internetowa nie jest widoczna w Google?
Istnieje wiele przyczyn, które mogą powodować że Twoja strona internetowa jest niewidoczna w Google. Aby Twoja strona www była widoczna w Google musisz naprawić wszystkie problem związane z jej funkcjonowaniem i musi być dobrze oceniania przez wyszukiwarkę Google.
Twoja strona internetowa może być niewidoczna w Google z powodu:
- Braku Indeksacji witryny – Strona www nie jest zgłoszona do zaindeksowania.
- Brak mapy witryn – Twoja strona nie posiada pliku mapy witryny i Google nie wie, o istnieniu wszystkich podstron na stronie.
- Blokada w pliku robots.txt – nieodpowiednie ustawnia w pliku mogą zablokować podstrony lub całą witrynę.
- Tag „noindex” przy podstrona lub witrynie – tag blokujący indeksowanie strony internetowej.
- Słabej jakości treści lub treści spamerskie.
- Brak lub słabe linkowanie wewnętrze na stronie www.
- Jakość linków zewnętrznych – w przypadku słabych linków strona może nie być widoczna w Google.
- SEO Twojej strony – Pozycjonowanie
Indeksacja witryna aby była widoczna w Google
Podstawową przyczyną nie wyświetlania się strony www w wyszukiwarce Google może być brak zgłoszenia i zaindeksowania w Google. Nowe strony www należy zgłosić do zaindeksowania w narzędziu Google Search Console. Aby to zrobić należy stworzyć mapę witryny i zgłosić ją w powyższym narzędziu a następnie odczekać od kilku dni do kilu tygodni weryfikując stan zaindeksowania w zakładce „Indeksowanie -> Strony” w Google Serach Console.
Jeśli w tej zakładce nie posiadasz żadnych podstron lub wszystkie podstrony są w sekcji „Nie zaindeksowano” należy rozwiązać poniżej przedstawiony problemy z indeksowaniem podstron.
Ręczna indeksacja konkretnego adres URL w domenie
Gdy już poprawimy i rozwiążemy problemy z podstronami możemy poczekać aż wyszukiwarka Google sama zaindeksuje podstronę ponownie lub poprosić Google o ponowną indeksację co jest o wiele szybszym procesem.
Aby zgłosić adres URL do ponownej indeksacji:
- Otwórz narzędzie Google Search Console.
- Wybierz swoją usługę.
- Na samej górze wklej adres strony, którą chcesz zaindeksować i wyświetlić w Google.
- Kliknij przycisk poproś o zaindeksowanie.
Tworzenie mapy strony aby witryna była widoczna w Google
Aby strona www wraz ze wszystkimi podstronami mogła być poprawnie indeksowana Google wymaga przesłania w swoim narzędziu mapy witryny. Mapa witryny jest to plik w odpowiednim formacie ze zbiorem wszystkich linków do podstron w Twojej domenie. W większości przypadków jest to plik generowany automatycznie przez systemy CMS ale może być wymagane jego ręczne przygotowanie dla indywidualnych stron internetowych nie opartych o CMS’y.
Aby przygotować mapę witryny musisz:
- Wygenerować mapę witryny w cms lub przygotować plik i wgrać go w główny katalog strony.
- Przejść do Google Search Console
- Wkleić link w pole „Podaj URL mapy witryny”
- Kliknąć przycisk „Prześlij”
Po przesłaniu mapy witryny Google zacznie ją stopniowo przeglądać i indeksować. W zależności od złożoności i ilości adresów URL może to potrwać od kilku dni do kilku tygodni. Należy co jakiś czas weryfikować stan zaindeksowania podstron w narzędziu Google Serach Console.
Napraw pliku robots.txt aby strona była widoczna w Google.
Jednym z powodów nie indeksowania strony www w Google może być źle skonfigurowany plik robots.txt. Plik robots.txt informuje roboty wyszukiwarek o tym do których adresów url mają dostęp i mogą je indeksować. W przypadku źle skonfigurowanego pliku może ona zablokować dostęp do całej witryny. Aby sprawdzić plik w Twojej witrynie wystarczy, że wpiszesz poniższy link w wyszukiwarkę.
https://twojadomena.pl/robots.txt
User-agent: *
Disallow:
Sitemap: https://www.creativ24.pl/sitemap_index.xml
Poprawny plik robots.txt będzie wyglądać podobnie do tego powyżej ale może być bardziej rozbudowany. Aby upewnić się, że nasza strona nie jest blogowana przez ten plik należy zwrócić uwagę czy przy funkcja „Disallow:” wygląda jak w pliku powyżej. Funkcja ta odpowiada za blogowanie dostęp do konkretnych adresów URL ale także może zablokować dostęp do całej strony.
Upewnij się, że w twoim pliku nie ma funkcji Disallow: w poniższej postaci, ponieważ zablokuje ona dostęp dla robotów wyszukiwarek całej stronie internetowej.
Disallow: /
Więcej o pliku robots.txt możesz dowiedzieć się z oficjalnej strony Google.
Robots.txt – Wprowadzenie i przewodnik – https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/robots/intro?hl=pl
Naprawa tagu noindex
Kolejnym problemem z indeksacją strony www może być fakt posiadania w kodzie witryny tagu „Noindex„. Tag ten blokuje robotom indeksację konkretnej strony i jest on w kodzie konkretnej strony. Aby dowiedzieć się czy w kodzie naszej strony posiadamy taki tag musimy skorzystać z narzędzi Webmaster w przeglądarce.
- Przechodzimy pod adres, który chcemy sprawdzić
- Klikamy prawym przyciskiem myszki na dowolny element strony internetowej a następnie „Wyświetl źródło strony”
- W kodzie strony szukamy odpowiedniego tagu.
Tag Noindex będzie wyglądał mniej więcej tak: <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>
Aby naprawić indeksację strony musimy zmienić wartości noindex i nofollow na index i follow a więc poprawny tag będzie wyglądał tak: <meta name=”robots” content=”index, follow”>
Te zmiany rozwiązują problem indeksacji podstrony ze względu na tag noindex.
Słabej jakości treści a widoczność w Google
Jednym z mniej spotykanych problemów indeksacji mogą być tworzone na stronie internetowej treści. Jeśli treści na stronie będą bardzo słabej jakości lub będę treściami spamerskimi wyszukiwarka Google może odmówić indeksacji strony www w wyszukiwarce i nie wyświetlać jej w Google.
Pamiętaj aby treści na twojej stronie www tworzone były z myślą o potrzebach użytkowników, były konkretne i nie stanowiły spamu bo jest ostatnio bardzo popularne dzięki dostępu do AI i generowania treści.
Według wytycznych Google Twoje treści powinny być unikalne, wartościowe, wiarygodne i z ukierunkowaniem na użytkowników. Aby dowiedzieć się więcej o tym jak tworzyć wartościowe treści skorzystaj z poradnika Google dostępnego w linku poniżej.
Tworzenie treści przydatnych, rzetelnych i ukierunkowanych na użytkowników – https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl
Brak lub słabe linkowanie wewnętrzne w indeksacji strony
Ważnym aspektem indeksacji strony jest linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie www. Google ocenia, które linki w twojej witrynie są bardziej wartościowe (prowadzi do nich więcej linków wewnętrznych) od tych mniej wartościowych (prowadzi do nich mała ilości linków wewnętrznych lub wcale). Im dalej zagnieżdżone podstrony i mniej prowadzi do nich linków tym Google uważa je za mniej wartościowe, ponieważ tak sugerujesz wyszukiwarce.
Odpowiednie linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne aby robot indeksujący twoją stronę znalazł wszystkie ważne treści na twojej stronie internetowej. Jeśli do Twojej podstrony, którą utworzyłeś nie prowadzi, żaden link wewnętrzny istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google nie zaindeksuje tej podstrony nawet jeśli prześlesz ją w mapie witryny.
Jakość linków zewnętrzynch a widoczność w Google
Ważnym aspektem w widoczności strony www w Google jest linkowanie zewnętrzne. Google bardzo mocno zwraca uwagę na to czy linki zewnętrzne (te z innych domen) kierujące do Twojej strony są naturalne i jakościowe. Działania takie jak masowe kupowanie linków czy spamerskie dodawanie linków prowadzących do Twoje strony może skończyć się nałożeniem kary lub całkowitym Banem domeny.
Pamiętaj, że Tworzone linki do twojej strony internetowej powinny być naturalne. Aby sprawdzić jakość linków prowadzonych do twojej strony internetowej możesz skorzystać możesz skorzystać z takiego narzędzia jak ahrefs czy semrush.
Zrzekanie się słabej jakości linków
Jeśli wykryjesz na swojej stronie internetowej słabej jakości linki lub linki spamerskie możesz dokonać zrzeczenia się ich w Google Search Console. Aby zrzec się niechcianych linków zewnętrznych będziesz musiał przygotować plik excel. Niestety nie jest to proces prosty i należy uważać aby przypadkowo nie zrzec się wszystkich linków do Twojej witryny.
O zrzekaniu się linków zewnętrznych oraz jak to zrobić możesz przeczytać tutaj:
https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl
SEO Twojej strony - Pozycjonowanie
Jednym z ostatnich problemów, przez które Twoja strona www jest słabo widoczna jest nie dbanie o SEO (Search Engine Optymalization). Aby uzyskać widoczność na wybrane frazy kluczowe i osiągnięcie pozycji TOP 10 i TOP 3 musisz zadbać o pozycjonowanie Twojej strony www.
Pozycjonowanie to optymalizacja stron www pod wyszukiwarki internetowe, której celem jest poprawa widoczności, ilości wyświetleń i kliknięć w Twojej witrynie. Pozycjonowanie stron internetowych wymaga szerokich umiejętnościach technicznych, analitycznych i marketingowych dlatego nie należy do najłatwiejszych ale to dzięki niemu Twoja strona będzie wysoko w wyszukiwarce Google.
Podsumowanie
Podsumowując aby zadbać o to, żeby twoja strona www wyświetlała się w wyszukiwarce Google musisz sprawić aby Twoja strona była odpowiednio zaindeksowana i nie zawierała błędów. Warto także zadbać o wysokiej jakości treści na stronie oraz wartościowe linki zewnętrzne aby roboty Google uważały stronę jako wysokiej jakości. Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań i zadbanie o jakość, widoczność Twojej strony www zacznie się zwiększać.